2 år

I natt 1.04 fyller världens finaste tjej 2 år!! Vid den här tiden för två år sen så hade vi varit på förlossningen ca en timme och jag hade nog rätt så ont. Snart ska man uppleva det igen och jag kommer nog ångra mig mer än en gång när det väl satt igång, fast jag är absolut inte orolig. Jag var i extas efter Ebba fötts, och jag sa dagen efter att det här vill jag göra flera gånger! Men det är en otrolig upplevelse som verkligen inte går att beskriva.

Dom här två åren har såklart varit dom bästa i mitt liv, jag vet inte vad man gjorde innan man hade barn? Vad gjorde man med all tid?? Det har varit så mysigt och välbehövligt att få vara ledig under julen, att få sova ut, äta frukost i lugn och ro och bara ta dagen som den kommer. Jag tror att Ebba också har behövt ha lite ledigt, även om hon börjat fråga efter dagis lite smått. Men än så länge är det en vecka kvar tills man kör sista rycket innan man blir "ledig" igen. Ledig lär jag nog verkligen inte vara, bara från det vanliga jobbet, men man kommer nog att ha fullt upp varje dag med två små.

Det har hänt hur mycket som helst i Ebbas utveckling det här året, man kan föra diskussioner, hon sjunger en massa och har såklart börjat trotsa en hel del. "Jag vill inte" är favorituttrycket till mamma och pappa i alla fall, "jag vill inte äta, jag vill inte följa med" osv... "Jag kan själv" är också rätt flitigt använt, smöra mackan, klä på sig, klä av sig osv. Arg på katterna kan hon också bli, och det är svårt att hålla sig för skratt. "Åhh, Titti gå!", "Britney inte leka Ebbas lego", oftast har såklart inte katterna gjort något.

Jag har lite ångest för morgondagen, ja inte för att Ebba fyller år utan för att jag och Thomas ska på bröllop och kommer därmed knappt att vara med Ebba på hennes födelsedag. Såklart ser jag fram bröllopet, hon förstår ju inte att hon fyller år imorgon och det är inte ofta man blir bjuden på bröllop. Det kan vara gravidhormoner som gör att jag får dåligt samvete... Det är Malin som jag gått i samma klass som på gymnasiet som gifter sig, så jag och Lisette ska till Ls salong redan på morgonen och fixa varandras hår innan vi åker iväg till Råneå. Så onsdag blir det kalas för familjen och sen på kvällen åker mannen i huset till Umeå för att avverka 2 av hans 6 kvarvarande skoldagar!!!

Igår hade vi lite barnkalas, det var Ebbas kompisar Melker, Kate och Alice som kom och kalasade (även Louie, men han är bebis fortfarande så han kalasade inte så mycket). Det blev fika och även fiskedamm, Ebba tyckte det var hur kul som helst på Kates kalas så det var ju självfallet att det måste bli fiskedamm även på hennes kalas! Sen kom en del av min kära släkt förbi och fikade och grattade Ebba, det var min farbror och faster med familj. Ja och min farmor också, så totalt blev det 9 personer! På kvällen var hela familjen helt slut, jag undrar hur trött man kommer att vara när man ska ha kalas när dom är större.

Idag fick vi ställa klockan på 9 för att vi skulle till MVC 10.30. Magen hade växt en hel del som jag misstänkte, känns som att den spurtat iväg sista tiden! SF-måttet var 28 cm, jag går in i v 30 imorgon, och HB låg på 130 fastän jag slarvat som tusan med järntabletterna, jag kanske har tagit en tablett/vecka i snitt. Hjärtljuden låg på 140 och jag tror Ebbas låg på det hela tiden om jag inte kommer ihåg fel.

Nu har jag suttit här alldeles för länge, måste hinna packa allt jag ska ha med mig imorgon eftersom jag ska fixa allt på Ls salong. Sen måste jag lägga mig i tid när hon ska hämta mig 8.30, hur ska jag orka upp??

Kommentarer
Postat av: helena

vi for till ikea imorse, vaknade av väckarklockan 6.45...somnade såklart i bilen sen, både jag och lilleman.

det var kul med kalas! :) melker har ätit russinen idag på vägen hem från ikea. så han satt och surrade om ebbas kalas en lång stund ;)

hoppas ni får kul på bröllopet imorgon! kramkram!

2010-01-04 @ 23:17:23
Postat av: Mari

tider går...att hon redan är 2 år =)grattis från oss!!

Hinner du fixa mitt hår innan det är för sent med magen din??=) dvs innan du inte vill hålla på nå mer =)( kanske redan passerat)( om det går med en liten en som vill äta emmelan åt)

lite slingor och toppa?

kram

2010-01-10 @ 12:23:31
URL: http://mkemppainen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0