4 månader

Ok, jag suger på det här. Jag är riktigt, riktigt kass. Det värsta är att jag vet att jag kommer att ångra mig, det är en massa som jag glömmer bort som jag gärna vill komma ihåg. Men jag får skylla mig själv.

Idag blir lilla Amanda 4 månader! 1/3 år redan, vill inte att tiden ska gå så här snabbt som den gör. Den får gärna stå still ett tag... Hon är i alla fallvärldens solstråle och vill gärna vara med där det händer lite saker, ligga själv alltför länge är ingen hit. 

När hon har blivit stortjej så får hon även sitta med i sin matstol vid bordet när vi äter. Inga smakisar har vi börjat med ännu (förutom när Ebba lät henne smaka på hennes sked med kladdkaka. Amanda blev såklart överlycklig). Sitta och slå med leksakerna och sätta dom i munnen är superkul.

Stå upp är fortfarande en favorit! Precis som för Ebba. Dom är väldigt lika i utvecklingen än så länge.

Och precis som Ebba (gjorde och gör fortfarande) så somnar hon själv, bäddar om henne i spjälsängen och sen är det godnatt. Vaknar oftast 1 gång/natt och äter och somnar om på en gång. I bland har man tur och det är 0 ggr/natt och ibland har man otur och det är 2 ggr/natt. Det är väldigt märkligt att det känns som en "jobbig" natt när hon ätit 2 gånger, pinsamt. Ingen mardrömsnatt so far, *peppar, peppar, ta i trä*. Med Ebba har vi inte haft någon, eller jo, det var rätt så jobbigt i vintras när hon hade magsjuka på natten.

Midsommarhelgen när vi var på Sandön så började hon rulla åt båda hållen, men det är helt klart roligast att rulla över till mage som hon gör direkt man lägger ner henne.

Storasyster är bäst! Det är henne Amanda skrattar åt mest, och vi med såklart!

Ebba har även hon blivit en stortjej, för hon slutade med tutte/napp 30/6 (viktigt datum att minnas!). Jag trodde verkligen inte att det skulle gå så smärtfritt. Allt har gått som på räls med denna unge, men det får vi väl igen i tonåren... Melker slutade någon vecka innan, så Ebba hade hört att Melker gav bort dom till fåglarna, och då vill hon göra samma sak. Hon gick ut på gräsmattan och kastade dom till fåglarna och sen var Thomas och hämtade in dom också kollade vi att "jo nu har pippi-fåglarna varit och hämtat tuttarna till fågelbebisarna". Det har inte varit något gråt efter det, hon frågade några gånger efter om fåglarna tagit hennes tuttar, "ja och fågelbebisarna blev jätteglada" har vi svarat.

Så när hon varit så duktig så har hon fått ett Pippi-dockhus med grejer som är superkul att leka med. Hon leker mest med smågubbar nu, från Duplo, Pippi och liknande som hon har. Invecklande lekar som jag brukar sitta och le åt, dom konverserar en massa alla gubbarna.

Det är en massa frågor nu, hon frågar ofta vem som köpt saker tex.

I mitten av juli var vi ner till Sthlm en vecka, vi åkte bil ner men det gick helt över förväntan. Ebba skötte sig exemplariskt förutom när hon lurade oss att stanna på MAX i Uppsala på vägen ner för att hon behövde bajsa. Det behövde hon såklart inte. Amanda som inte alltid är helt överlycklig över att åka bil skötte sig också väldigt bra, några protestskrik blev det, men hon sov rätt mkt av resan. Båda barnen sov faktiskt ända till Umeå på ditvägen. Ebba blev less på Amanda när hon protestskrek och skrek tillbaka:

"TYYYST AMANDAAA! NU RÄCKER DET, SOV NU!!"

Vilket såklart inte alls hjälpte eftersom då tyckte A ännu mera synd om sig själv och blev ännu ledsnare.

Vi hade en toppenresa och vaaarmt hela tiden. När vi stannade för att tanka i Gävle och gick ur bilen var det som att gå av planet utomlands när man suttit i ac:n, 32 grader! Vi var och badade en massa, var det enda man kunde göra när det var över 30 grader, och vi var och badade på kvällarna också, satt på stranden till 20 och då var det 28 grader. Helt sjukt varmt, men så underbart med värme! Nackdelen är ju bara när man ska sova...

Junibacken besökte vi också, E var lyrisk över att få träffa Pippi, men lite blyg var hon för henne.


Tjoffsan i Nils Karlsson Pyssling




Nu är Ebba kompis med Pippi, för det sa ju faktiskt Pippi.

Sen blev det lite shopping och massa trevliga och härliga kvällspromenader runt djurgården! Det är så kul i Stockholm och jag var väl inte jättesugen på att åka hem... Men vi får helt enkelt åka ner igen! Dessutom vill ju träffa pappa och Henrietta oftare, och det är verkligen en godkänd "ursäkt" till att åka.

Nåja, nu är det ett mega-inlägg så får nog runda av här och försöka få fingrarna ur och försöka skriva oftare istället... 

Ebbas roliga kommentar som jag skrev på fb som hon sa i helgen:

Amanda hade bajsat när vi åt frukost så jag sa att Amanda har bajsat så jag måste byta blöja på henne. När vi kom tillbaka sa E:

-Har du bajsat ner dig din lilla snorunge? Har du det, har du bajsat ner dig din lilla snorunge?


Barn är underbara!:)


Kommentarer
Postat av: Sofia n

Ja,jag tänker bara på huuur mkt jobb det är från början. själv. Men man kan ju baka mkt o frysa in och ta fram eftersom!



Jaaa. jag ska ha en jättegullig liten barnhörna!:)

2010-08-05 @ 12:01:48
URL: http://underbaravilja.blogg.se/
Postat av: helena

vad roligt med uppdatering! :)

haha, ebba låter som melker, som också luras med att han behöver bajsa när vi åker bil länge :)

kram

2010-08-05 @ 23:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0